Näin nälkä toimii – ja miten hyödynnät sen laihdutukseen

Kun aloitamme dieetin, karsiutuu ruokavaliosta tyypillisesti ensimmäisenä herkut ja roskaruoka. Jokainen meistä siis tietää, mitkä ovat niin kutsuttuja terveellisiä ateriavaihtoehtoja ja mitkä puolestaan epäterveellisiä. Kun asiaa lähestytään kalorien näkökulmasta, voi laihduttajan käsitys edellämainituista kuitenkin helposti vääristyä.

Mitä yhteistä on pizzalla, hampurilaisilla, karkeilla ja sipseillä? Ne sisältävät paljon kaloreita pienessä määrässä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jo muutamalla suupalalla ihminen saa runsaasti energiaa, mutta vatsalaukku ei täyty sen mukaisesti. Näin ollen kyseisiä tuotteita tulee syödä määrällisesti enemmän tullakseen kylläiseksi, jolloin kalorit kohoavat hyvinkin korkeaksi ennen kuin vatsa ilmoittaa olevansa täynnä. Entä mitä yhteistä on porkkanalla, kurkulla, kananrinnalla ja parsakaalilla? Ne sisältävät hyvin vähän kaloreita suuressakin näennäisessä määrässä. Toisin sanoen muutamalla suupalalla ihminen saa vain hyvin vähän energiaa, mutta vatsalaukku täyttyy siitä huolimatta nopeasti. Näin ollen kyseistä tuotetta tulee syötyä vähemmän.

Kylläisyyden eri mekanismit

Kuten alussa jo totesimme, herkkujen ja roskaruoan ei luonnollisesti tule olla laihduttajan ykkösruokavalintoja. Valitettavan monesti karsiminen ei kuitenkaan jää tähän, vaan ruokavaliosta eliminoidaan mahdollisesti myös hiilihydraatit ja rasvat, jolloin ruokavaliosta tulee liian kevyt. Kyllä, tämä todellakin on mahdollista ja lopputulokset ovat aivan yhtä tuhoisia kuin liiallinen kaloritiheiden ruokien syöminen.

Keho aistii kylläisyyden kahden eri mekanismin kautta: vatsalaukun tilavuuden sekä energiansaannin kautta, tässä kyseisessä järjestyksessä. Ensimmäinen kylläisyyssignaali on siis vatsalaukun täyttyminen, joka käytännössä tarkoittaa sitä, ettet fyysisesti pysty syödä enempää, ilman että olo muuttuu tukalaksi. Tämä on se syy, miksi sushibuffetissa tulee aina syötyä liikaa: valkoisesta riisistä valmistetut lohimakit uppoavat vatsanpohjalle helposti yksi toisensa jälkeen ja petollisesti tuottavat ähkyn vasta puoli tuntia syömisen jälkeen – ja aina minä menen samaan halpaan… 😀 Tämä johtuu siis siitä, että kuuntelemme luontaisesti vatsalaukun fyysistä tilavuutta ensin. Kun kehomme kylläisyysreseptorit sitten puolisen tuntia myöhemmin vastaanottavat tiedon energiamäärästä, seurauksena on se kuuluisa “äklö” olo. Energiaa on tullut liikaa, vaikka luulit lopettaneesi syömisen ajoissa.

B4855DF9-5CDF-4F4C-AF5E-53481F240990

Liian vähäinen energiansaanti on myös ongelma

Kuitenkin jos syömme liian kevyesti, keho huomaa senkin. Pelkkä kana ja parsa ovat niin kevyitä ruokia, että vatsalaukkumme täyttyy nopeasti ja tunnemme olevamme fyysisesti täynnä. Taas menee puoli tuntia ja kehomme tekee arvionsa energiansaannista. Seurauksena ei olekaan tällä kertaa äklö olo vaan uusi nälkä! Pahimmassa tapauksessa olo on epämääräinen ja nälkää on vaikea tunnistaa: olet fyysisesti hyvin täynnä ja tunnet ruoan painona vatsassasi, mutta olosi on voimaton ja ärtynyt ja keskittyminen tuntuu hankalalta.

Tässä kohtaa kehoa tulisi kuunnella ja syödä lisää, mieluiten jotain energiatiiviimpää. Valitettavasti dieettikulttuuri on opettanut meille, että mielemme tietää paremmin kuin kehomme, jolloin saatamme mennä päiviä, viikkoja ja kuukausia liian vähäisellä energialla. Seurauksena on laihtuminen, mutta valitettavasti lopulta seurauksena on yleensä myös kilojen takaisin kerryttäminen. Keho on saanut jo pidemmän aikaa liian vähän energiaa ja se haluaa omansa takaisin. Tällöin näläntunne kasvaa päivä päivältä, samalla kun muita kehon toimintoja lakkautetaan energian säästämiseksi. Keho ei ole tasapainotilassa, jolloin painonhallinta ei myöskään voi olla kestävää.

Koosta ateriat oikein

Laihduttaminen voidaan jakaa kahteen kategoriaan: kehon ehdoilla tehtyyn laihduttamiseen ja kehoa vastaan tehtyyn laihduttamiseen. Ehkä arvaattekin kummassa tulokset kestävät ja kummassa eivät?

Kehon ehdoilla tehty laihduttaminen on sitä, että keholle tarjotaan juuri sitä mitä se tarvitsee. Vatsalaukun tilavuus täytetään kasviksilla ja hedelmillä, ja riittävästä energiansaannista huolehditaan monipuolisella proteiinien, rasvojen sekä hiilihydraattien saannilla. Kun ateriasi sisältää kaiken tarvitsemasi oikeassa suhteessa, tunnet olosi kylläiseksi ja energiseksi monta tuntia syömisen jälkeen. Kana ja parsa voivat olla hyvä ateria, kun paistat kanat öljyssä ja lisäät kylkeen pari kauhallista perunamuusia. Toisaalta myös sushista saa hyvän aterian, kun lisäät kylkeen paistettuja vihanneksia ja syöt jälkkäriksi omenan.

Kehoa vastaan tehty laihduttaminen taas pitää sisällään kaikki perinteiset dieetti-kategoriaan kuuluvat keinot: pussikeittodieetit, patukkadieetit, kaloreiden laskeminen, tiettyjen ruoka-aineiden rajoittaminen jne. Tällä taktiikalla emme voi pidemmän päälle voittaa.

Tasapainon merkitystä ja kehon kuuntelua ei voi painottaa liikaa. Kehoa ei voi huijata. Sen sijaan meidän tehtävämme onkin auttaa kehoamme toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla, jolloin se palkitsee meidät parhain mahdollisin tuloksin. ❤

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s