Yllättävät syyt, jotka estävät sinua kiinteytymästä

Tuntuuko sinusta siltä, että teet kaiken oikein treenien ja syömisten saralla, mutta jostain syystä tulokset eivät ole sen mukaisia? Et ole asian kanssa yksin ja taustalla voikin olla useita tekijöitä, jotka kuitenkin kaikista yrityksistäsi huolimatta sotkevat kiinteytymisprojektisi.

Asian ei tarvitse olla suuri, ollakseen merkittävä. Ja juuri sen takia hyvinkin yksinkertainen asia voi jäädä huomaamatta, koska sen yhteyttä treenin ja ruokavalion toimivuuteen ei havaita.

Omalla kohdallan tämä oli pitkään ns. herkkupäiväajattelu. Söin todella puhtaasti ja terveellisesti arkena, mutta viimeistään lauantaina lähti käsistä. Dieettitaktiikkani perustui täysin väärään asiaan, nimittäin palkitsemiseen. Terveellinen arkeni ei siis ollut “aitoa”, vaan jaksoin sitä pelkästään sillä ajatuksella, että herkkupäivänä saa mässätä.

Tästä tavasta pääsin eroon vasta, kun onnistuin sisäistämään, että herkut eivät oikeastaan anna elämääni mitään lisäarvoa, eikä herkuttelun ylipäätään tarvitse tarkoittaa sitä, että koko suklaalevy, sipsipussi tai jäätelöpurkki – tai jopa kaikki niistä, täytyy syödä kerrallaan. Tässä minua auttoi intuitiivinen syöminen. Siitä lisää tässä blogitekstissä.

Photo 4.3.2020, 9.36.34

Katsotaanpa sitten, mitä muita asioita löydämme, jotka voivat mahdollisesti koitua sudenkuopaksi kiinteytymisprojektissa.

Nämä yllättävät asiat voivat estää sinua kiinteytymästä:

1. Parisuhde, jonka yhteiset tekijät ja yhteinen aika perustuvat sohvalla löhöilyyn, leffojen katsomiseen ja herkutteluun

Kumppanisi ja parisuhteesi ovat merkittävässä roolissa elämäsi jokaisella osa-alueella, myös kiinteytymisprojektissa. Jos kuitenkin yhteinen laatuaika on passiivista ja olennainen osa siinä ovat herkut, tavoitteeseesi pääseminen kärsii.

Tässä kohtaa olisikin tärkeää etsiä yhteisiä asioita myös muilta elämän osa-alueelta ja viettää laatuaikaa vaikka kävelyn tai terveellisen ruoanlaiton merkeissä.

2. Keskityt vain ja ainoastaan kaloreihin, välittämättä ruoan muista ravintoarvoista

Koska kaloreiden merkitystä toitotetaan joka suunnasta, sitä helposti ajattelee, että millään muulla ei ole merkitystä.

Todellisuudessa KAIKKIA ravintoaineita tarvitaan ja vieläpä oikeassa suhteessa, jotta kroppa pystyy optimoimaan kaiken tekemäsi työn treenin saralla. Sen sijaan kaloreiden laskeminen kannattaa unohtaa.

3. Pyrit yleisesti ottaen täydellisyyteen ja sama pätee myös, kun haluat elää terveellisesti

Aloitat dieetin 100% lasissa ja jos jokin meneekin vikaan, heität koko homman ikkunasta ulos ja aloitat taas maanantaina uudestaa.

Valitettavasti kukaan meistä ei pysty täydellisyyteen, joten pieniä suunnitelmanmuutoksia kannattaa oppia sietämään, jotta pysyt valitsemallasi tiellä.

4. Arjestasi puuttuvat muut mielenkiinnonkohteet ja asiat, jotka antavat sinulle iloa

Osalle herkut voivat myös olla tekemistä ja ajanvietettä. Tämä kertoo usein siitä, että tilalla ei ole mitään muutakaan, joka antaisi samanlaista iloa.

Ensiksi kannattaa todeta, että herkut ovat todellakin yksi maailman “tyydyttävimmistä” asioista ja tilalle saattaa olla jopa mahdotonta löytää mitään täysin vastaavaa tekemstä. Mutta se ei tarkoita, ettetkö voisi löytää jotain vähän sinne päin olevaa kivaa puuhasteltavaa, joka saa ajatuksesi muualle herkuttelusta. Lue, maalaa, kirjoita, neulo… Tai napostele kurkkua ja porkkanoita!

5. Podet syömisistäsi jatkuvasti huonoa omaatuntoa

“Otanko lisää, enkö ota lisää”, “onko tämä liian epäterveellistä vai eikö ole”… On raskasta joutua jatkuvasti miettimään omia syömisiä ja tämä voi myös helposti johtaa hermojen pettämiseen ja kontrollin menettämiseen.

Älä mieti liikaa. Syö kun on nälkä, niin paljon ettei enää ole nälkä. Nauti runsaasti kasviksia ja vältä pikaruokaa ja herkkuja. Asioita ei kannata monimutkaistaa liikaa.

Omia syömistottumuksia kannattaa purkaa paljon pintaa syvemmältä ja kalorit ja tarkka ruoka- ja treeniohjelma ovat korkeintaan puolet totuudesta. Paljon suuremmassa osassa onnistumista ovatkin ympäristö, opitut ruokailutottumukset ja oma henkinen tila.

Lisää hyvinvointiasiaa löydät Instagramista nimellä @nicoleharmes. ❤

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s