Tämän takia kannattaa syödä ENEMMÄN hiilihydraattia!

Vaikka pahin karppibuumi on selätetty jo vuosia sitten, sen astetta lempeämpi olomuoto, “vähähiilihydraattinen” ruokavalio, tuntuu pitävän pintansa edelleen. Itsekin aikoinani edellämainittua laihdutustapaa (valitettavasti) käyttäneenä harmistun joka kerta kuullessani sitä edelleen hyödynnettävän. On turhauttavaa yrittää perustella minkä takia hiilihydraatit kuuluvat oleellisena osana ruokavalioomme, koska henkilö on luultavasti pudottanut pari kiloa kyseisellä taktiikalla hyvin nopeasti ja “tämähän toimii, ei muulla ole merkitystä!” Tässä postauksessa kerron hiilihydraatin todellisesta roolista osana kiinteytymisprojektia.

Kuten kaikki jo tässä kohtaa tiedämme, vaakalukema ei ole hyvä mittari laihtumiselle, etenkään normaalipainon sisällä. Vaakanumero kertoo tasan paljonko sinun ruumiisi vesineen päivineen ja mahdollisine vaatteineen painaa – tähän taas vaikuttaa monta tekijää. Kovan jalkatreenin jälkeisenä päivänä vaakanumero on kilon tai kaksi korkeampi. Jos juot kaksi reilua lasillista vettä, vaa’n lukemaan ilmaantuu taas kilo lisää. Tietyssä kohtaa kuukautta naisilla paino tuppaa luonnostaan kohoamaan kilon tai pari. Kas, näin vaaka voi näyttää jopa neljä kiloa enemmän kuin viikkoa aiemmin, vaikkei rasvan määrä ole lisääntynyt lainkaan.

Lisää hiilihydraattia

Hilihydraatiton laihduttaminen perustuu kahteen asiaan: hiilihydraatti sitoo nestettä. Kun emme ko. ravintoryhmän antimia nauti, kehostamme poistuu nesteet. Toinen juttu piilee siinä, että hiilihydraatti imeytyy elimistöön proteiinia nopeammin. Näin ollen runsasproteiininen ja vähähiilihydraattinen ruokavalio pitää nälän paremmin loitolla ja päivittäinen kalorivaje on helpompi saavuttaa. Onko vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa sitten noin muuten mitään ideaa? Oh no! Tässä pari järkiperäistä syytä, jotka saavat sinut ampaisemaan kuivakaapille alta aikayksikön.

Hiilareita, kiitos!

Mitä kolmeen ravintoaineryhmään tulee, ei ole hiilihydraattia voittanutta, kun energiaa tarvitaan. Ja sitähän tarvitaan. Vaikka istuisit päivät pitkät, hiilihydraatin nauttiminen mm. säästää proteiineja elimistön tärkeisiin tehtäviin. Lisäksi, kaikki ravinnosta saatava hiilihydraatti muutetaan kehossa glukoosiksi, joka puolestaan toimii kaikkien solujen energianlähteenä. Aivot eivät voi käyttää rasvaa energianlähteenään, jolloin glukoosi on pääkopan täytteellemme ensisijaisen tärkeä.

Lihasten kasvattamisessa proteiini on pop, hiilari on not – tai jotain sinne päin. Tosisin kuin luullaan, raamikkaamman ulkomuodon aikaansaamisessa hiilihydraatti toimittaa ihan yhtä tärkeää virkaa kuin proteiinikin. Hiilihydraatin nauttiminen saa kehon lisäämään insuliinihormonin eritystä, joka puolestaan kuljettaa glukoosin soluihin energiaksi. Lisäksi insuliini edesauttaa aminohappojen kulkeutumsta lihaksiin proteiinien rakennusaineeksi.

Lisää hiilihydraattia

Sitten on tietysti suolisto! Mikä tekisikään suolistollemme enemmän eetvarttia, kuin hiilihydraateista saatava kuitu? Oleellista tietysti on, että nautimme hiilarit kuitupitoisista (=täysjyväisistä) lähteistä. Mitä tummempaa sen parempi – paitsi jos ainesosalistan kärkipäässä keikkuu siirappi… Kuidut kulkeutuvat elimistön läpi imeytymättöminä, jolloin ne pitkittävät kylläisyyden tunnetta, hidastavat hiilihydraattien imeytymistä, pienentävät kehon huonoa kolesterolia. Ne lisäävät suoliston massaa, joka edesauttaa paksusuolen optimaalista toimintaa.

Lisää faktaa on varmasti olemassa pilvin pimein, mutta tässäpä omalle kohdalle kolahtaneet ja ryhtiliikkeeseen kannustaneet argumentit. Hyvin tässä on käynyt (ja makoisia hetkiä riittänyt), joten älkäähän tekään pelätkö niistä riiseistä, pastoista, hedelmistä ja leivistä nautiskella.

Loistavaa tiistaita kaikille!

Lisää luettavaa:

Lihottavatko hiilihydraatit?

2 thoughts on “Tämän takia kannattaa syödä ENEMMÄN hiilihydraattia!”

  1. Erittäin samaa mieltä hiilihydraateista! Karppausbuumi onnistui demonisoimaan niitä oikein tehokkaasti, tosin onneksi siinä touhussa alkaa olla laantumisen merkkejä. Toki ihmisten sietokyky hiilihydraattien suhteen voi olla erilainen, mikä vähän määrittelee käytön määrää. Itse joskus karppaukseen hurahdin, ja kyllä kesti saada hiilarit takaisin. Kummasti ovat kuitenkin auttaneet jaksamaan erityisesti treenatessa 😀

    Like

    1. Täysin samaa mieltä! Hiilihydraattien sietokyky todella vaihtelee ihmiskohtaisesti ja esimerkiksi itselläni se ei ole mitään huipputasoa. En kuitenkaan enää mistään hinnasta jättäisi niitä pois, päinvastoin. Hienoa, että sielläkin hiilarit ovat löytäneet tiensä takaisin ruokalautaselle ja treeni kulkee! 🙂

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s