Näin kellonaika vaikuttaa treenaamiseen

Viime viikolla pohdiskelin unen ja nukkumisen vaikutusta treenaamiseen, nyt olen siirtänyt hajatukseni seuraavaan jumppa-aiheiseen triviaan: onko vuorokaudenajalla treenin kannalta merkitystä?

Treeni ja vuorokaudenaika

Yksilölliset erot

Olen törmännyt useaan otteeseen kahteen eri väitteeseen. Toisen mukaan treeni kulkee parhaiten keskipäivällä ja toisen mukaan iltapäivällä, noin viiden aikoihin. Tosiasiassa homma on kuitenkin täysin ihmisestä kiinni ja isoin yksittäinen tekijä on henkilön oma vuorokausirytmi. Jos sinulle tulee luontaisesti uni silmään vasta reippaasti kahdentoista jälkeen, olet parhaimmillasi seitsemän aikoihin. Mikäli taas heräät normaalisti jo kukonlaulun aikaan – ja menet myös ajoissa nukkumaan – sinulle sopii keskipäivän kuntoilusessio. Väliinputoajat ovat luultavasti parhaassa iskussaan iltapäivän saliruuhkien aikaan eli klo 16-17.

Treeni ja vuorokaudenaika

Itselläni vuorokausirytmi vaihtelee ihan jatkuvasti, enkä oikeastaan osaa yhtään sanoa milloin olen luontaisesti viremmilläni. Olen kyllä iltavirkku mutta toisaalta olen myös aamuvirkku, haha. Treenaan ihan mihin vuorokaudenaikaan tahansa satun ehtimään. Oikeastaan, itselläni psykologia tuntuu vaikuttavan treenin onnistumiseen kaikista eniten: aamulla aikaisin en ole ehkä treenin kannalta parhaimmillani, mutta toisaalta, silloin minulla on “henkisesti” eniten tarmoa. Kun jätän painojen kolistelun vasta iltapäivälle, koko päivä menee ikään kuin “jännittäessä” ja valmistellessa itseään koitokseen. Työpäivän jälkeen suorastaan kiukuttaa ajatuskin rehkimisestä. (Vaikka kyllä se siitä yleensä iloksi muuttuu, kun itsensä on saanut hilattua paikalle.)

Käytännön merkitys?

Isossa mittakaavassa tosiaan sanoisin, että se vuorokauden aika on jokaiselle paras, jonka toteuttaminen aiheuttaa vähiten stressiä. Meillä riittää elämässä niin paljon hifistelyn aiheita ja aikatauluja että hei camoon! Treeni saisi ennemminkin tuoda vastapainoa elämän kolhuille ja toimia hengähdyshetkenä kiireisestä arjesta. Toki jos pystyt järjestämään treeniaikataulusi juuri omaa vireintä hetkeäsi priorisoiden, aina parempi! Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei kenenkään aamuvirkun tarvitse karata työpaikalta kesken päivän jotta hän ehtisi salille klo 12 – päin vastoin, moinen säätäminen voi koitua turmioksi koko harrastukselle. Eli, mielestäni treenaamisen kellonajalla ei oikeasti ole mitään merkitystä, PAITSI, juuri ennen levolle ryhtymistä rankka hikijumppa voi johtaa nukkumatin myöhästymiseen. Muuten ei moisesta kannata huolta kantaa. Muista, että paras treeni on se, jonka ylipäätään teit!

Treeni ja vuorokaudenaika

Mahtavaa torstai-iltaa joka iikalle!

Lisää luettavaa:

Montako treenikertaa viikossa on riittävästi?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s