“Ei nainen tarvitse 1200 kcal enempää!”

En tiedä olenko jotenkin todella heikko yksilö, mutta nälkä on sellainen juttu, jota en siedä lainkaan ja joka vie minulta pidemmän päälle mielenterveyden. Tiedättekö, kun netin keskustelupalstoilla aikuiset naiset keskustelevat siitä, kuinka normaalipainoinen nainen ei tarvitse ravintoa 1200 päivittäistä kaloria enempää, olen kyllä todella hämilläni. Voiko joku todella vuosien ajan elää noin pienellä ravinnolla ja samaan aikaan nauttia elämästään? Eikö osa ihmisistä tunne nälkää lainkaan? Vai sietävätkö he nälän tunnetta jokseenkin paremmin kuin minä? Minkä takia kukaan haluaisi vapaaehtoisesti syödä niin paljon vähemmän, kuin mitä virallisissa ravitsemussuosituksissa ohjeistetaan?

Toiseen, ehkä jollain tapaa ymmärrettävämpään vähäruokaisten ryhmään kuuluvat laihduttajat. Jos oma päivittäinen kulutus liikuntoineen tekee yhteensä 2300 kcal ja 500g viikottainen painon putoaminen tarkoittaisi 1800 päivittäistä kilokaloria, mitä tekevät nämä ihmiset? Syövät “varmuuden vuoksi” vain 1500 kcal tai jopa alle, mikäli mahdollista. Tämän jopa ymmärrän jollain tavalla. Laihduttaja haluaa varmistaa että tuloksia tulee ja sehän käy helpoiten niin, että viedään toiminta äärimmäisyyksiin. Tämä on myös syy siihen, minkä takia on olemassa nk. ikilaihduttajia. Kyse ei siis ole heikosta itsekurista, päinvastoin. Kyse on liiastakin tunnollisuudesta, joka kostautuu vasta pidemmän ajan päästä.

Oli vähäisen syömisen taustalla mitä tahansa, tässä muutamia pointteja minkä takia kannattaa syödä tarpeeksi (muitakin kuin se että ruoka on hyvää ja syöminen on parasta!):

Makeanhimo laantuu
Ajatuksissa pyörii ruoan lisäksi muutakin
Ahmimisen tarve vähenee
Olo muuttuu virkeämmäksi
Unen laatu on parempaa
Mieliala kohenee
Liikuntasuoritukset kohenevat
Hukset ja kynnet vahvistuvat

Vaikka suurin osa listatuista asioista liittyy vahvasti mieleen, ihmiskehossa tapahtuu toki paljon muitakin asioita liian vähäisen syömisen seurauksena. Nämä pointit ovat kuitenkin ennen kaikkea sellaisia, joiden puolesta voin ehdottomasti itse puhua ja jotka olen voinut huomata omalla kohdallani lyhyessäkin ajassa.

Tiedän, että jokaisen on koettava omat sudenkuoppansa kantapään kautta ennen kuin niistä voi aidosti päästää irti. Toivon kuitenkin, että kirjoitukset aiheen tiimoilta voisivat helpottaa näiden asioiden kanssa kamppailevia henkilöitä ja nopeuttaa heidän prosessiaan oikeasti toimivan ruokavalion löytämiseen.

Mahtavaa lauantaita joka iikalle!

Minut löytää myös:
Instagram: @nicoleharmes
Snapchat: @nicoleharmes
Facebook: NiciFit

Lisää luettavaa:

Pahimmat ruokavaliomokani vuosien varrelta!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s