Kaikkia fitnessvinkkejä ei kannata noudattaa!

Kaikki me varmasti ajoittain mietimme, kuinka saisimme hiottua ruokavaliomme ideaaliksi juuri itsellemme tai kaiken potentiaalimme hyödynnettyä treeneissä. Kehitys itsessään on kuitenkin monesta asiasta riippuvainen, ja väitän, että itse treeni on vain yksi kymmenistä siihen vaikuttavista tekijöistä. Toisaalta, onhan se myös yksi tärkeimmistä, koska ilman treeniä ei mitään myöskään tapahdu.

Välillä voi olla hankalaa miettiä mikä olisi itselleen se kaikista sopivin taktiikka levon, treenien ja syömisten kannalta. Yleispäteviä neuvoja kun on netti ja varsinkin iltapäivälehtien sivut pullollaan. Kun näitä neuvoja tulee liikaa, saattavat ne vaikuttaa enemmän negatiivisesti lopputulokseen, kuin vain yhdenlainen informaatio, riippumatta edes sen oikeellisuudesta. Eli kun jossain sanotaan, että vapaat painot ovat aloittelijallekin se ainoa ja oikea tapa treenata, vasta-alkaja ottaa neuvosta vaarin ja tekee työtä käskettyä. Mikäli hän treenaa tuolla mentaliteetilla uskoen omaan kehitykseensä vaikkapa 2-3 kk, tuloksia tulee aivan varmasti. Sitten taas, kun hän viikon treenattuaan lukee iltapäivälehdestä, että aloittelijan tulisikin oikeastaan hyödyntää pelkästään kehon painoa ettei riko itseään, mitä tapahtuukaan… Hyvin alkanut treenijakso menee plörinäksi, kun kaksi infoa menevät ristiin eikä henkilö enää tiedä mihin uskoa. Syntyy sekamelska, kun hän tekee vähän sitä ja vähän tota ja hiukan tuota. Arvatenkin, kehitystä ei tapahdu ainakaan siinä määrin kuin olisi toivottavaa.

Sama juttu pätee myös syömiseen ja muihinkin osa-alueisiin. Otsikoita on sinänsä turhaa klikkailla auki nopeiden vinkkien toivossa, sillä monesta oikotiestä tulee lopulta pitkä kiertotie. Kaikki liikunta- ja ravintoaiheiset asiat kuitenkin perustuvat tieteeseen, eivät mielipiteisiin tai uskomuksiin. Korvat kannattaakin avata informaatiolle vasta/jo silloin, kun ei oikeastaan tiedä mitä lähtisi edes tavoittelemaan. Tässä kohtaa voi olla hyödyllistä lukea kaikki vinkit maan ja taivaan väliltä ja etsiä itselleen juuri se paras ratkaisu. Erilaisia keinoja voi hetken pyöritellä, pohtia, kokeilla ja sen jälkeen toteuttaa kunnolla. Kun suunnitelma on lyöty lukkoon, kannattaa sulkea korvat täysin. Tässä vaiheessa lisäinffo ei enää hyödytä, koska päätös on jo tehty. Varmaa on se, että vinkkejä tulee joka puolelta lisää aivan jatkuvasti uusien tutkimusten ja uskomusten myötä. Näihin on mahdollista perehtyä taas myöhemmin ajan kanssa, josko sieltä löytyisi jotain uutta potkua treeneihin tai elintapoihin, kun edellinen tavoite on saavutettu.

Vaikka jonkun otsikon takaa löytyisi todella huikea oivallus painonpudotukseen tai nopeisiin treenituloksiin liittyen, se ei tarkoita että nyt tekemäsi asia on väärin / yhtään sen huonompi. On hyvinkin mahdollista, että et välttämättä tee jotakin asiaa tehokkaimmalla tavalla ja näin ollen saa siitä kaikkea irti, mutta mitä sitten? Kehitystä tapahtuu silti 100% varmuudella enemmän tai vähemmän. Jatkuva muutos suunnitelmiin sen sijaan ajaa umpikujaan, jossa ei oikeastaan tapahdu yhtään mitään.

Älä siis käännä kelkkaa vauhdissa, vaan laske kunnialla alas asti ja mieti vasta sitten uusia temppuja seuraavaan laskuun. 

Toivottavasti osasin selittää asiani tarpeeksi järkevästi. Tuntuu ettei ajatus oikein kulje, kun yöllä nukkumatti antoi odotuttaa itseään monta tuntia… Joka tapauksessa, tänään kääntyy nokka kohti Ruisrokkia ja samalla elämäni ensimmäisiä festareita, jännää! Ei siis muuta kuin aivan ihanaa viikonloppua kaikille!

Lisää luettavaa:

Hoikka, muodokas… kelpaako keskiverto enää lainkaan?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s