Minkä takia pitäisi syödä terveellisesti, jos vain kalorit ratkaisee?

Kaloreihin liittyy monenlaisia harhaluuloja ja uskomuksia. Tosiasia on kuitenkin se, että meillä on jokaisella yksilöllinen kaloritarve, ja mikäli se jatkuvasti ylittyy, seuraa lihominen. Mikäli päivittäiset kalorit jäävät jatkuvasti vajaaksi, seuraa laihtuminen. Ja tämähän on nyt todella yksinkertaistettu periaate, johon liittyy paljon monimutkaisia yksityiskohtia kuten vaikkapa aineenvaihdunnalliset tekijät. En kuitenkaan nyt mene siihen, koska puhun yleisellä tasolla.

Eli pizzaa ja hamppareita syömällä voi laihtua, sekä kanaa ja parsaa syömällä voi lihoa.

IMG_5341

Lähtökohtaisesti ihmisiä kehotetaan syömään terveellisesti, ja meillä on kaikilla jonkinlaiset perustiedot siitä, mikä on terveellistä ja mikä ei. Eli täysjyväleipä on parempi vaihtoehto kuin valkoinen paahtoleipä, vähärasvainen liha on parempi vaihtoehto kuin runsaasti kovaa eläinrasvaa sisältävä jne. Kuitenkin kaikki energiaravintoaineet sisältävät tietyn määrän kaloreita, tulivat ne mistä lähteistä tahansa. Esimerkkinä viljatuotteet, jotka sisältävät kutakuinkin saman verran kaloreita, oli sitten kyse puhdistetusta viljasta, kuten vaikkapa jasmiiniriisi, tai täysjyväviljasta, kuten vaikkapa kokojyväriisi. Juttu piileekin siinä, kuinka kehomme pystyy käyttämään hyödyksi tietyt ruoka-aineet. Perusperiaate on, että valkoiset viljat käyttäytyvät kehossa sokerin tavoin, ja imeytyvät hyvin nopeasti. Sen sijaan täyjsyväviljat ovat pitkään elimistön käytettävissä energiaksi, sekä edesauttavat ruoansulatusta kuitujensa ansiosta.

Eli pizzasta ja hamppareista elimistö voi käyttää hyödyksi vain murto osan, siinä missä kana ja parsa on hyödynnettävissä lähes kokonaan. 

Se, mitä elimistö ei voi käyttää sen toimintoihin, varastoituu rasvaksi. Tämä myös siinä tapauksessa, jos energiaa tulee liikaa kulutukseen nähden. Myöskin kun syödään pääsääntöisesti terveellistä, kasvispainotteista ruokaa, kaloreita ei kerry läheskään niin helposti, kuin runsaasti rasvaa ja sokeria sisältävää ruokavaliota noudattamalla. Mikäli ajatellaan vain kaloreita, epäterveellistä ja huonosti nälkää loitolla pitävää ruokaa tulisi kaiken lisäksi syödä reilusti vähemmän, kuin ravitsevaa, terveellistä ruokaa.

Eli pizzaa ja hampparia voi syödä 100g verran, kun taas kanaa ja parsaa pitää popsia 300g saman energiamäärän saavuttamiseksi. 

mass-1

Mikäli haluaisin siis vaalia linjojani ja olla näkemättä nälkää samaan aikaan, olisi pääsääntöisesti valittava jälkimmäinen. Eli vaikka kalorimäärät olisivatkin ruoka-aineissa samat, suuri merkitys on sillä, kuinka ne käyttäytyvät kehossa. Lisäksi joitakin ravintoaineita keho pystyy tuottamaan itse, joten ulkoisesti kannattaa nauttia sellaisia energianlähteitä joita keho jäisi muuten ilman (mm. omega-3.) Tietynlainen tehokkuus ja tarkoituksenmukaisuus ruokailuissa edistää terveellistä syömistä ja elämää kokonaisuudessaan!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s